Samvetsfrihet?

Fallet med de abortvägrande barnmorskorna får, tack och lov, inget prövningstillstånd i Europadomstolen.

Kvinnorna fick avslag i svenska instanser och överklagade för att ställa Sverige inför Europadomstolen (Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna) – men där får de alltså nu inget prövningstillstånd.
Det är inget orimligt krav att de ska utföra alla sina arbetsuppgifter, meddelar Europadomstolen i sitt beslut.

Ett viktigt beslut för kvinnors rätt att själva äga sina kroppar. Det här handlar inte bara om två barnmorskors rätt att vägra genomföra aborter, ge dagen efter piller och vägra sätta in spiral, utan här finns en tydlig internationell agenda för att begränsa aborträtten.

Barnmorskorna har stöttats såväl juridiskt som ekonomiskt av en av världens största lobbyorganisationer mot abort, Alliance Defending Freedom.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE