Säsongsdebut

I helgen var det säsongsdebut för Ludde.

Jag hann ju göra en start med honom innan vinteruppehållet, på hemmaplan. Nu blev det premiär för resa och tävling borta. Målet var att ta kval nummer två till MsvB.

Han gick på trailern snällt och stod som ett ljus hela vägen. Jag låter honom åka brett eftersom han är ganska stor och min trailer relativt liten. 

Framridningen kändes okej. Med det stora ridhus vi har upplever jag Timrås lilla manege som något trång. Vid ett tillfälle körde de ut en traktor eller fyrhjuling med ett lass hö precis utanför den öppna ridhusporten. Ludde blev lite förskräckt, men en annan av hästarna blev ordentligt upprörd och stökade varje gång den kom i närheten av porten. Då känns det ännu trängre...

Väl inne på banan blev han först lite rädd för domarbordet, som står väldigt nära staketet, men han var snäll nog att låta sig övertygas om att ändå gå förbi. Programmet kändes helt ok, han var lite spänd och då en aning i sin egen bubbla så vi inte riktigt får fram det läge vi vet att vi kan prestera. 
När vi fått några starter i ryggen, kan slappna av och sen spänna bågen lite till kommer det nog att bli bra. 
Jag har i alla fall en himla fin och trevlig häst!

Vi satte kvalet med god marginal, dryga 67%, och vann till på köpet klassen.

Nu är planen att han får åka med till Umeå längre fram i mars och gå MsvB.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE