Stärk gränsen!

I nyhetsflödet ser jag filmer på hur kustvakter slår på och motar bort människor med en pik och de skjuter mot gummibåtar med människor.

En asylsökande från Syrien skjuts ihjäl av grekiska gränsvakter.

Hur blev det såhär?
Hur kan man inte se att det är människor av kött och blod?

Att söka asyl är en mänsklig rättighet.
Allt fler verkar glömma bort det.

Man har rätt att få sin sak prövad och under tiden anser jag att asylsökande skall mötas med värdighet.  Oavsett om utgången av prövningen sedan blir att de får asyl eller inte så måste vi kunna behandla människor med respekt under tiden.

Jag är orolig för hur språket förändras. När gränserna för hur vi talar om människor flyttas gör det att gränserna för hur vi behandlar andra människor också ändras.

Så låt oss  stärka gränserna! 
Acceptera inte normalisering av nedsättande beskrivningar. Tillåt inte att människor behandlas sämre än djur eller som om de vore handelsvaror.


Hur skulle du vilja bli behandlad?
Det hade kunnat vara du eller jag.

Humanism
Medmänsklighet
Respekt
Mänskliga rättigheter





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE