Nu kom snön

Ludde har fått vila måndag och tisdag efter tävlingen. Idag red jag ett pass i stora manegen. 
Började med ganska mycket skrittarbete. Normalt skrittar jag nog lite längre än de flesta i min omgivning. Jag tycker att det är ett bra sätt att göra det första jobbet, man hinner både känna av hästen och få den lite mjuk, uppvärmd och med sig. 
Idag var det hinder och hoppning samtidigt som jag red, så det blev ännu lite längre skritt än vanligt för att finna arbetsro och hålla oss lite ur vägen.

Gjorde sedan övergångar skritt-trav. Ludde behöver träna på att korta stegen och sitta kvar över bakbenen. Fpr han välja själv saktar han lydigt av, men det blir mer snabbt än mjukt...

Fortsatte med ett par kvicka övergångar mellan öppna  sluta och diagonalsluta i både trav och galopp. Målet är att få honom mer ändringsbar och följsam i förändringar.

Till sist lite byten. Vi har låtit bli bytena helt de senaste veckorna och bara jobbat förvänd galopp. Detta eftersom vi skulle starta MsvC och han hellre ville byta än ligga kvar i förvända.

Nästa start är planerad till Umeå om 14 dagar. Då två MsvB-klasser.

Eftermiddagen ägnades åt skottning. Usch vad det snöat och drivit! Det hade drivit in en hel del snö i boxarna, så det blev att "städa" lite extra där också.
Nu helt slut...


Hoppas på bättre väder i morgon, då det är resa till Övik på schemat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE