Vem betalar din lön?

Igår hade jag en, för mig, mycket märklig diskussion i följden av Corona.

Stödet till företag i Sverige kom på tal.
Min diskussionspartner var mycket upprörd över att staten skulle gå in och stötta PRIVATA företag! Hon ville minsann inte att HENNES skattepengar skulle gå till nåt sånt. Kunde privata företag inte klara sig bättre än såhär fick de minsann skylla oss själva och gå i konkurs. Hade de gjort av med alla sina pengar kunde de ha det...

Det gjorde mig riktigt ledsen att höra hennes syn på privata företag. Bilden jag gav är en annan.

Jag har redovisningsbyrå. Jag och de flesta av mina kunder som är småföretagare arbetar hårt och vi behöver ta ut lön för att kunna överleva. Sällan den feta direktörslön som den här personen såg framför sig. En del av oss har en eller flera anställda som också ska ha lön (det går faktiskt före lön till oss själva om nån tror annat) När vi inte får sälja får vi inte in till lönerna. Enkel matematik.

Företaget måste gå runt för att varaktigt överleva, men att tro att alla har enorma vinster som de gjort aktieutdelningar på istället för att spara i företaget är direkt felaktigt.

Dessutom var det ju intressant att påpeka: Vem betalar din lön som offentligt anställd?
Svar: Det gör kommunen.
Och vem ser till att kommunen får in pengar? Alla vi som betalar skatter. 
Hur skulle det gå om bara den offentliga sektorn fanns?
Allt hänger ihop...

Ha en bra dag! 
Hälsningar Ingrid -som hoppas på ett företagsamt liv även efter Corona.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE