I går var tanken att jag skulle vara jobbfri större delen av dagen, men det blir inte alltid som man tänkt sig. Jag är superdålig på att vara ledig!
Började morgonen tidigt, strax efter 7, med ett roligt pass i ridhuset med Mia och Silver. Första passet sedan Silver kom hem från skåne. Det är inte lika stor skillnad på honom nu som det var förra vändan han hade varit ner, men det är ju helt logiskt med tanke på att Mia nu kommit så långt med honom. Vi fortsatte lite med passage och piaffjobbet. Red också lite skolor och de gör verkligen superfina diagonalslutor. De har ett härligt flyt med driv och han rör sig så lätt sidvärts. När det ser så enkelt ut tycker jag att det ska vara minst en 8. Hoppas att de kan plocka ännu mer poäng på dem denna säsong.
Fixade iordning stallet och for sedan hem och trodde jag skulle tillbringa resten av dagen med Kenneth, men se där,så blev det inte för han hade åkt och pimplat. Med tanke på att jag är borta så mycket är jag verkligen tacksam att han kan roa sig själv, så jag klagar absolut inte! Det gjorde att jag satte mig med lite jobb. Först lite bokföring och sedan räknade jag på ett par försäkringar.
Konstaterade att jag kan spara flera sköna tusenlappar åt en av dem, om de väljer Sveland.
Söndag morgon har jag haft stallet. Det går ju ganska fort på morgnarna eftersom jag inte har någon häst att rida just nu :(så jag hade mockat hage och allt strax efter 8.
Åkte förbi Tigers Bageri och handlade med mig ett gott surdegsbröd med aprikoser till förmiddagsfikat och sitter nu med en härlig kopp te och mackor. Ska kolla lite hästannonser för ridskolans räkning tänkte jag,
Jag har fått förfrågan om att hjälpa till att hålla ögonen öppna efter lämpliga lektionshästar, men det är inte lätt. När jag jobbade på ridskolan höll man ju hästletartentaklerna ute hela tiden och högg när jag hittade något. Det bästa tycker jag är om man kan ha lite framförhållning för det tar alltid en tid att slussa in nya hästar i verksamheten. Man har alltid några på väg att slussas ut och några på väg in. När man hamnar i det läget att man behöver köpa hästar som är färdiga är det mycket svårt. Inte blir det lättare om budgeten för hästinköp är stram. Jag tycker också att det är ännu svårare nu när jag själv inte är ansvarig. Om det blev fel förut fick jag själv lösa problemet (ibland får man ju tyvärr hästar som inte passar i verksamheten) men nu hamnar det ju i knät på någon annan om det inte blir rätt från början. Känns som ett stort ansvar.
Oftast är det enklast att köpa av hästhandlare. Många privatpersoner har förtfattade meningar om att livet som ridskolehäst skulle vara sämre än som privathäst. Det finns många bra ridskolor och många okunniga privathästägare...
Har någon av er erfarenheter av hästhandlare som ni vill dela med er av? Tipsa gärna om bra och seriösa handlare. Helst vill jag ha bytesrätt om den valda hästen inte skulle passa för våra behov. Jag behöver fler säljare att söka hos än de jag redan har.
Sätter på TV:n för att se på OS. Denna dag har tjejerna kammat hem guldet i skidstafetten och jag missade förstås det hela när jag var ute och rörde på det egna fläsket ;) Blir jättebesviken på TV3 för trots att jag sitter flera timmar framför Tv:n så visas inte en enda snutt av stafetten i repris. Det är bara gubbar som snackar och snackar i rutan. Jag är inte ett dyft intresserad av deras försnack, analyser, mellansnack, eftersnack och dösnack... Jag vill se sport!!
Det slutar med att Kenneth tar upp målgången på Youtube och visar mig.
Under mina många år som ryttare, ridlärare och tränare tycker jag att jag alltför ofta möter hästar vars sadel inte ligger särskilt bra. De vanligaste problemen är att sadeln åker fram eller att den inte ligger stilla, utan "vippar" på ryggen. Ett problem som jag tycker var vanligare förr, men som jag inte så ofta ser nu är sadlar som trycker på manken. Ett annat vanligt bekymmer är att ryttaren hamnar i en ogynnsam position på grund av att sadeln inte ligger väl på hästen.
Många gånger är ryttaren helt omedveten om att sadeln inte passar, men förvånansvärt ofta är ryttaren medveten om problemet när man tar upp det. Ryttaren orkar dock inte ta tag i det, kanske på grund av att man tycker det är svårt att finna rätt sadel, kanske på grund av den ekonomiska aspekten. En bra sadel kostar en slant. Det finns dock en stor begagnatmarknad, och att köpa en välvårdad begagnad sadel av kvalitet är ofta väl spenderade pengar.
I vilken omfattning påverkas hästen av hur väl tillpassad dess sadel är?
Att hästen påverkas torde vara utom allt tvivel, men hur pass känslig en häst är varierar. Vissa visar tydligt irritation, andra rör sig "bara" sämre eller är svåra att få att att släppa igenom rörelsen i ryggen, och på en del märker man inte så mycket -förrän man sätter på en sadel som passar bättre och får positiva effekter. I värsta fall drabbas hästen av såväl ryggproblem som hältor,
Sadeln är även av stor betydelse för ryttarens sits och inverkan. I en sadel som ligger illa hamnar man inte rätt på hästen utan man blir hela tiden tvungen att kämpa mot sadeln med sin position.
Din häst kommer att förändra sig över tiden. Var beredd på att byta sadel om hästen musklar om sig.
Hur ska sadeln ligga?
Sadeltrycket ska vara jämnt fördelat under hela sadeln och sadeln bör belasta en relativt stor yta.
Sadeln skall ligga vågrätt över hästens rygg, den skall inte tippa framåt eller bakåt.
Kanalen (tunneln) skall vara tillräckligt bred så att den inte klämmer på tornutskotten. Äldre sadlar har oftare en smalare kanal än modernare sadlar.
Bommen skall vara tillräckligt vid, se efter att sadeln följer hästens form så att inte ortspetsarna pekar inåt mot muskeln. Om bommen är för smal hamnar sadeln för högt över manken och klämmer. En sådan sadel hamnar även i bakvikt. Lägg inte dit en padd bak för att lyfta bakre delen. För hästen känns det som när vi sätter på oss en raggsocka i en sko som redan innan är för trång!
Om bommen är för vid landar sadeln på manken med manktryck som följd. Sadeln får aldrig hamna så att den nuddar manken, kolla detta när du rider i den.
Det finns en uppsjö av olika vidder och former på bommen, sök tills du finner den som passar just din häst.
Se till att sadeln inte är för stor/lång. Om den hamnar för långt bak trycker den på ländpartiet. Länden klarar inte att bära vikt på det sätt som ryggen gör. Detta problem är vanligast på ponnyer med kort rygg.
Det är nödvändigt att testa sadeln under ridning för att bilda sig en uppfattning om hur den ligger på hästen under rörelse. Sadeln skall ligga stilla, inte glida varken framåt, bakåt eller i sidled. Det skall inte finnas "gnussmärken" på ryggen efter ridning. Ett bra tips är att lägga ett tunt vitt tygstycke (typ lakan) under sadeln och rida hästen lite varm, då ser man tydligt avtryck där sadeln legat mot hästens rygg och kan se om ytan är stor och trycket fördelat sig jämnt.
Se även till att bogblad, och armbågar kan röra sig fritt utan att störas av sadeln.
En bra sadel skall både passa hästen och vara bekväm att sitta i. Välj aldrig efter vad som är "på modet" just nu! Märkligt nog går det mode i allt...
Är du osäker -ta hjälp! Tänk dock på att en sadelförsäljare kanske inte alltid är objektiv. Det finns mycket seriösa säljare som aldrig skulle skicka hem en häst med en sadel som inte ligger bra, men det finns även försäljare som är mindre nogräknade. Det viktigaste är att de får sälja något. Det allra bästa är om en sadelutprovare inte är säljare, alternativt har väldigt många varianter att erbjuda.
Enbart en bra sadel gör dig inte till en god ryttare, men en dålig sadel hindrar dig garanterat från att bli en!
Den mörka Golfen rullar igen ;) För ett bra tag sedan skrev jag om en äldre man som kör en Golf mellan Ytterfälle och stan. Det var längesedan jag såg den, men idag var ekipaget i farten igen. Jag hamnade bakom den redan inne i stan, vid trafikljuset på E4. Först kände jag inte igen den (jag är förfärligt dålig på att komma ihåg registreringsnummer...) utan trodde att det var någon som var på fyllan som var ute och körde, eller möjligtvis någon som försökte trassla ut kassettbandet ur spelaren medan färden gick vidare. Nähä, är det ingen som har kassettband längre ? ;) Bilen vinglade över mittlinjen och tillbaka flera gånger och körde långsammare och långsammare för att sedan öka lite och börja om igen. I god tid -extremt god tid -närmare bestämt en hel avfart för tidigt, började den blinka för att svänga vänster mot Ytterfälle och då insåg jag att hurra! jag hamnar bakom hela vägen hem :D Väl inne på grusvägen valde han vänster sida av vägen. Han måste ha tagit körkortet innan 1967 och glömt bort att det numera är högertrafik tänkte jag. Ganska snart insåg jag dock att han valde vänster sida av vägen för att där var de två hjulspåren snöfria. Vi fick ett möte och han vinglade iväg till höger, stannade nästan, men var ändå snudd på att ta med sig mötande fordons backspegel. Sista biten var hela vägen snötäckt. Då var hastigheten nere på 14 km i timmen och det började bildas en bilkö bakom t.o.m på våran lilla skruttväg på landet. Att köra om var liksom inte att tänka på för resterande del av vägen låg den lilla bilen tryggt mitt i vägen.
Samma sak för övrigt med annan utrustning. Jag minns att mina två första par läderridstövlar höll i tio år. De var inte slut förrän man hade nött hål på lädret på skaftet. Nu rasar de redan när de börjar bli ingådda. De två senaste paren faller isär inifrån. De släpper i skarven mellan fot och skaft så att man inte kan sätta i foten. Skomakarna vill heller inte lägga ner jobbet på att laga längre. De tycker att det är för besvärligt. Kasta bort och köp nytt känns knäppt när man tycker att saker och ting borde vara värt att laga.
Ingen kan vara nere med en ballong!