Lite shopping

Vägen norrut gick via Markaryd där vi tillbringade natten i tält. Det är ganska mysigt att tälta men man vaknar tidigt av fåglar och andra ljud.

Vid stopp vid Mörrumsån såg jag riktigt hur fiskaren i Kenneth vaknade, men inga fiskegrejor fanns med och det var ändå inte fiskesäsong i ån.

Nästa stopp blev Gekås i Ullared. Det var många år sedan jag var där senast, det blir bara större och större. Intressant fenomen. Vi valde nog rätt dag, sista dagen före löning, det var riktigt drägligt att gå omkring i affären.

Jag gjorde några fina fynd inför höst och vinter bla långbyxor, en dunjacka och en varm kappa. Dagen efter när vi åkte hem var det hysteriskt mycket folk. Avlöning och julisemester, voj voj, bilar stod parkerade överallt!

Semester söderut

Efter trevlig vistelse i Rättvik packade vi ihop och fortsatte söderut. Tyvärr sprack planen på att besöka vänner i Vetlanda, men det blev i alla fall ett matstopp där...

innan vi fortsatte till Karlskrona. Där fick vi några härliga dagar med toppenväder. Sol, bad och lite annat smått och gott.

Fick träffa coolaste hamstern jag sett. Jag trodde alla hamstrar var guldgula, men denna var grå, hade ett eget lekland och en kula att springa runt i huset i. Mycket kärlek fick den med:

Helg i Dalarna

Fredag eftermiddag åkte vi till Rättvik. Vi hade bokat en liten lägenhet över helgen.
Vädret kunde inte ha var bättre. Under helgen hann vi med ett besök i Tällberg

Fina trähästar i Tällberg. Ibland önskar jag mig en lite mer konstnärlig ådra... Jag hittade också snygga mössor och halsdukar, men handlade inget.

Vi gick på långbryggan i Rättvik

såg en hel del fina bilar

och hann med att bada :)

På lördagkvällen var vi på konsert med Melody Gardot på Dalhalla. Riktigt bra och framförallt en häftig konsertplats.

Jul. 22, 2013

Varför så brått?

Typiskt svenskt?
När man är på ett evenemang och det börjar närma sig slutet, är det alltid en skock människor som reser sig och går innan det är helt slut, för att slippa köerna. Varför vill man missa slutet av konserten eller ännu värre -matchen? Och vad har folk så bråttom till? Om man nu bokat ett evenemang, vill man inte ha ut så mycket som möjligt av det?

Här är det en som kan konsten att slappna av ...

Älskade stallkatten Lillan ♡

Små detaljer i vardagen

I går försökte jag göra ett inlägg men jag har problem med appen till blogg.se. Ibland står den bara och snurrar och kan hålla på i oändlighet. Det slutar inte förrän jag gör omstart av telefonen. Väldigt irriterande :(

Härom veckan fick jag frågan i vilket stall det sitter en krubba som är fällbar utifrån. Jag kunde omöjligt komma på var jag sett en. Nu har jag svaret!

Den sitter ju i vårt stall! :D
Kan konstatera att jag aldrig har använt funktionen och det har troligen inte frågeställaren heller :) Märkligt att man kan se något varje dag utan att egentligen notera det.

Nu är vi i Rättvik. I går kväll avslutade vi dagen med gofika:

chokladbollar och sockerkaka, hembakat! Det är inte svårt att bli populär när man har en snäll häst som Cloe.

I kväll blir det Dalhalla och Melody Gardot. Hoppas på vackert väder.

Världens bästa Cloé

Idag har mesta delen av dagen, av naturliga skäl, bestått av bokföringsjobb. Jag måste se tll att jobba undan det som kommit in medan jag varit i Falsterbo och sedan jobba bort lite så att jag med gott samvete kan ta lite semester såsmåningom.

Under kvällen har jag i alla fall hunnit vara ute och tagit ett kort ridpass på Cloé. Jag fick värma lite och sedan tog Isabelle över och red. "dag vill jag nog prova galoppera" sa hon, så det blev så. Det gick jättebra. Faktum var att galoppen var lättare än traven. Cloé är ju väldigt lättsutten, så när det väl blivit galopp satt Isabelle väldigt stilla och fint i sadeln. Det känns jättekul att Cloé kan få agera läromästare till en liten tjej, även om hon är några storlekar för stor egentligen. Cloé verkar njuta av uppmärksamheten. Just nu är hon ju världens bästa för någon
:-)

Hemma

Så var vi då hemma igen. Jag har haft problem att ladda upp nya inlägg på bloggen, förmodligen pga att det varit så dåliga internetanslutningar. Inläggen snurrar och snurrar men publiceras aldrig. Surt! Jag avskyr att göra om hela tiden.
Det var en hel del folk på plats på mässområdet under lördagen, däremot hade jag förväntat mig mer under söndagen.

Vi hann också med att titta på lite till dressyr. Vi tajmade in att titta på de av ungdomarna som vi ibland ser när vi är ute på tävling, och så såg vi de bästa ekipagen i küren. Jag tippade inte helt rätt, men det var ju ganska jämnt mellan ekipagen. Trodde att Patrik skulle vinna, Tinne komma tvåa, tippade en dansk som trea (slutade 4:a) och Minna som fyra. Finaste hästen har i alla fall Tinne, men ibland skulle man önska att han lyfte bättre på bakfötterna.

Vi hade lite huvudbry när vi skulle packa inför hemresan. En hel del packning hade tillkommit. Dessutom ville vi ha det så enkelt som möjligt när vi skulle stanna för att övernatta på hemvägen.
Vi skulle ju också ha plats med den största godispåse jag skådat! Vår snälla chef tyckte vi hade lång resa hem och hade köpt 3,9 kg godis inför vår lilla tripp :)
Hej då Falsterbo camping! Vi kommer nog inte tillbaka...till campingen alltså, som måste vara Sveriges sämsta? Däremot återvänder jag gärna till Falsterbo. Vi har haft helt underbara dagar! Kanske läge att kolla in en stuga till nästa år?
Vi bestämde oss tidigt för att vi inte skulle sträckköra hem under natten, utan nu blev det ett sovstopp strax söder om Stockholm. Skönt att bara kunna stanna till och krypa i säng. Jag skulle nog kunna vänja mig vid husbil...
Ett kort matstopp med fin utsikt utanför Jönköping. Här ville jag stanna för gott och inte fortsätta längre norrut... Hu, så långt vi har till allt!
I dag har jag hunnit med att rida Cloé och sedan göra lite jobb. Har en del att ta igen nu så det blir en fullbokad vecka.

Nu ska jag klappa lite på katten, som är alldeles väldigt sällskapssjuk och försöker klättra på datorn :D

Svenskar i topp

Efter ytterligare en dag på mässan är vi alla lite trötta men gissar att i kväll får det bli öronproppar i. Fredag kväll och camping, det är inte särskilt tyst ;)

Idag hade vi möjlighet att se svensk-trion Patrik, Tinne och Minna rida in på tätplaceringarna i GP. På kvällen hann vi också titta på Mattias och Kalundi när de tog hem tredjeplatsen i sjuårschampionatet.

I montern har vi haft en hel del besök och många demonstrationer av vår produkt. Jag trodde dock att det skulle vara ännu mer folk på plats i dag.

Vi har avslutat kvällen med att grilla och satt sedan en stund på stranden och bara myste.

Victoria i montern

I dag har det varit sol igen. Inte fullt så varmt som i helgen dock eftersom det blåst lite. För att skona min brända näsa har jag inhandlat en keps (ytterligare en till högen). Det var skönt både för näsan och ögonen.
Mats lämnade mässan i går och istället har Stefan kommit ner.

Så här såg det ut i Stallpelletsmontern strax innan öppning :) Glatt gäng!

Under eftermiddagen hade vi besök av Victoria Carlerbäck i montern. Mycket sympatisk tjej!

Det sista vi gjorde var -förstås- att titta på den öppna träningen. Scandic och "Anton" såg riktigt fina ut.

Kvällen avslutades med middag inne i byn. Gott men de missade en portion i beställningen, så jag fick äta efter de andra. Detta kompenserades dock av att vi bjöds på kaffe och god kaka efteråt.

Intressant det där med " kändis spotting" ... medan vi satt och åt passerade det tre personer.
Karin säger: "titta där"
Jag, Mia och Fia säger i kör: "Jaha, Malin Baryard"
Karin: "Näe, Henke Larsson"

Jag kan avslöja att jag nog inte ens känt igen honom om han haft namnskylt :D

Dagens fynd : en snygg regnjacka, så nu borde det rent logiskt fortsätta att vara soligt ;)

Jul. 10, 2013

I dag har det varit kallt och blåsigt här i Falsterbo. Det har varit betydligt mer folk än tidigare dagar och vi har haft en hel del trevliga samtal i Stallpelletsmontern. Mellan varven har vi utnyttjat pauserna till att titta på delar av dressyren, ibland på banan och emellanåt på framridningen i pauserna. Vi har fått se många fina ekipage, många välridna hästar en del spända hästar, fler än en kort hals, nån sänkt rygg och några ryttare som ligger bakåt oavsett de bromsar eller driver... Vi har också med viss förvåning hunnit konstatera att man kan lyckas kvala till sexårs utan att hästen kan byta galopp :o...och konstaterat att den som tappade en hel bricka med fyllda champagneglas i gruset utanför vinbaren nog kunde hålla sig för skratt. Sannolikt drabbade det väl dock ingen fattig. Bland det intressantaste är ändå att kunna se på den öppna träningen efter dagens tävlingar. Kryllar av fina hästar.......bland annat bästa Mattias och Kalundi. Nu har vi fått i oss middag som Karin "koka soppa på en spik" Sandin fixat ihop med dessert och allt. Ny härlig dag i morgon!

Lite svalare

I natt har vi fått sova ut. Härligt! På denna del av campingen har det varit lugnt och tyst hela natten.
Idag är det betydligt svalare och blåser ordentligt. Det känns helt ok med en dag utan sol. Trots att jag smort in mig med solskydd har jag lyckats bränna näsan, ser ut lite som en tvättbjörn med märken efter glasögonen.

Gänget vid frukosten, lite halvfrusna.

Nu är det dags att bege sig mot jobb - och så blir det nog lite dressyr med :)

Jul. 10, 2013

Det har inte gått att lägga in bilderna tidigare pga dålig mottagning så här kommer de ;) Polo från invigningen mm.

Flytt

Jag har haft svårt att uppdatera bloggen eftersom internet fungerat mindre bra på campingen. Vi har hunnit jobba ett par dagar i montern, tittat på både lite hoppning och dressyr samt strosat runt och kollat på mässan. Ännu har det inte varit så mycket folk, men det torde bli mer framåt helgen.

I dag har vi fått byta plats på campingen. Det var ett himla liv där vi stod innan totalt omringade av grabbgäng. I kväll kunde vi till och med samtala med varandra under middagen. Jag hoppas slippa öronpropparna i natt, de skaver i öronen.

Mässjobb

I går kväll lade vi oss tidigt. Trötta :) Vaknade först i gänget, vid halv sju i morse och hann ta en dusch innan det blev kö. Mellan 9 -16 har jag jobbat på mässan. Vi har också hunnit med att titta på delar av invigningen som började lagom till lunch, se några hoppekipage och shoppa. Dagens fynd: flughuvor, grimmor, grimskaft, handskar och guldboots ;)
Fia skrattar över att jag köper tre av allt, ungefär som om hästarna skulle bli avundsjuka i fall de inte fick lika :D

Efter avslutat jobb blev det en kort löptur och ett kvällsdopp innan vi drog igång grillen.

Vilken härlig dag! Det enda som fattas är att hästarna och Kenneth också fanns här i Skåne...

söderut

Fredagen började tidigt med koll av Rutger och Tyra i beteshagen, åkte sedan till Cloe och Conny där jag avtalat med gårdens barn, Isabelle att det skulle bli ridning vid halv nio.  Isabelle mötte mig redan när jag svängde in på gårdsplanen med rykthinken och tränset i högsta hugg :) ivrig att komma igång.
Det blev ett lätt pass för henne. Isabelle fick skritta bort till ridhuset, jag joggade Cloe lite och sen fick Isabelle rida på slutet.  Cloe såg nöjd ut, travade på med huvudet rakt ut som en strut och öronen spetsade.

Efter lunch for vi för att hämta ut den hyrda husbilen.  Planerna att komma iväg i tid sprack dock när det visade sig att föregående hyresgäster hade kört sönder sidan på skåpet.  En och en halv timme försenade kom vi i alla fall iväg.  Vi turades om att köra och landade i Falsterbo vid femsnåret på morgonen. Drygt en och en halv timmes sömn blev det innan det var dags att kliva upp, checka in på campingen och gå för att göra klart montern på mässan. Nu efter en heldag är vi ganska trötta och nöjda. Jag har en känsla av att vi kommer att somna ovaggade i kväll. En ny härlig dag väntar i morgon.

Dagsutflykt

I förmiddags släppte jag och Fia upp Cloé och Upan på nya betet. Cloé marscherade på som bara den i riktning mot ridskolan. Jag tror hon tänkte att hon skulle få jobba lite igen. Hon har haft lite vila, vilket jag tror hon tycker är lite lagom kul.... Väl ute på nya betet såg hon dock ganska nöjd ut.

Åkte sedan och mötte upp med mamma, Rasmus och Maxi på badet Stallarna. Det hade kommit en rejäl regnskur precis innan de kom fram, så de var helt ensamma på badet, men solen kom fram igen så innan vi for började det åter komma lite folk. Vi åkte vidare till Janne-Vängmantorpet där vi tittade lite och sedan fortsatte vi till Västanåfallet där vi blev resten av dagen. Pojkarna sprang som små illrar uppför stigen längs fallet och jag och mamma gav upp tanken på att hinna med utan tog det i vår egen takt.

Efter att det värsta springet i benen lagt sig åt vi pannkaka på caféet hos Lisa.

På kvällen fick sedan Conny och Silver också gå upp på nya betet så nu är gänget samlat för sommaren.

Nån timmas jobb blev det på kvällskvisten, i morgon blir det mindre lek och mera arbete ;)

Technikus nästa

Har besök av mamma och två av syskonbarnen. Nu hoppas vi på hyfsat väder så att vi kan åka och bada åtminstone någon av dagarna. Annars står Technikus och Västanåfallet på grabbarnas önskelista och det skall väl inte bli alltför svårt att uppfylla.

I går kväll släppte vi ihop Conny och Silver. Tanken är att alla hästarna skall kunna gå upp på nya betet innan vi far till Falsterbo och jag vill undvika alltför mycket spring vid släppet. De andra hästarna känner ju redan varandra.

Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.