Digitaliseringens under -och förbannelse...

Digitalisering öppnar massor av möjligheter. I min bransch har det ju hänt mycket som underlättar bokföringen. Mycket praktiskt är när funktionerna är så lättanvända att företagare utan ekonomibakgrund, om hen vill, kan göra mycket själv. 

Förbannelsen är dock att många säljare marknadsför sina ekonomiprogram med påståendet att man inte behöver kunna eller fatta något alls av bokföringen eller ekonomi för att använda programmen. Problemet blir då att företagaren använder programmen men inte ser och förstår när det blir fel eftersom de saknar de grundläggande kunskaperna.

Varje år när det är deklarationsdags kommer det kunder som gjort jobbet själva under året och som har felaktigheter i bokföringen. Så mitt tips är: gör gärna allt jobb du vill själv, men be en byrå hjälpa dig med avstämning och årsavslut.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE