Verkningslösa åtgärder

Ridsportens klubbar i regionen har de senaste dagarna gått ut med nya restriktioner. 
I mina ögon helt verkningslösa och blott och enbart ett spel för gallerierna, så att de som inte har en aning om hur det ser ut på en ridanläggning möjligtvis tror att det vidtas åtgärder som begränsar smittspridningen.

Smittskyddsläkaren i regionen har gått ut med att ridning i ridhus skall jämställas med annan inomhusidrott. Ärligt talat tror jag att han aldrig satt sin fot på en ridanläggning...

Klubbarna har därför gått ut med att samtliga lektioner och träningar skall hållas utomhus, inte i ridhus. 
Den som vet hur ett ridhus ser ut och hur ridning fungerar vet att ekipagen alltid håller avstånd på en ridbana, detta av helt andra säkerhetsskäl än COVID-19.
Stallarna har inga utökade restriktioner, men det är ju där människor kommer nära inpå varandra. 
I stallet, med 3m bred stallgång får det vara över 30 personer, i manegen på 70×30 m får det vara tre 🙈



Det är med andra ord helt meningslösa åtgärder som får som enda effekt att arbetsmiljön för ridlärarna och träningsmiljön för ryttarna försämras vid dålig väderlek. Smittspridningen kommer det att ha noll effekt på.

För övrigt var det enkelt att veta vad som gällde när rekommendationerna var nationella. Nu när regionerna tävlar i handlingskraft är det omöjligt att dag för dag hålla koll på regler, antal människor och undantag för olika åldersgrupper. 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE