Storm i ridsportsverige

TV 4 hade igår ett inslag om insamlingen för att Sara Algotsson Ostholt skulle kuna köpa sin påläggskalv Mrs Medicott. Inslaget har retat upp många och delat ridsport Sverige i två delar.
 
Här kan ni hitta inslaget:
http://www.tidningenridsport.se/Tavling/Falttavlan/2012/11/TV4-Sporten-gor-en-Anrell/
 
TV 4 tycker naturligtvis att det är lite kul att "skruva till det" för att väcka reaktioner.
 
Jag kan hålla med om kärnan i inslaget men jag tycker också att för att bli betraktad som seriös kanal ska man ta reda på, och lägga fram, fakta. Jag tror tex inte att det är särskilt många små barn som tömt sina spargrisar och fått avstå månadspengen för att rädda Mrs Medicott åt förmögna Sara. Förhoppningsvis har barnen föräldrar som har koll på vad de gör med sina pengar...?
 
Personligen skulle jag inte kunna tänka mig att bidra med pengar för att en ryttare som i mina ögon redan har det mycket väl förspänt, skall kunna köpa sig en häst till. Vad andra gör med sina pengar tycker jag är deras ensak. Man kan lika väl spendera dem på någon annans häst som att köpa en massa onödiga prylar, så länge man är insatt i vad man gör och inte blir inlurad i något.
 
Det är ett faktum att de flesta ryttare någon gång har varit med om att den häst man velat ha sålts till någon annan. För vissa är det älsklings-ridskolehästen, för proffsen är det stjärnan eller någon av påläggskalvarna som de inte själva äger. Proffsen är redan när de går in i detta, medvetna om att det är en del av spelets regler.
 
 
   
 
Hade jag råd skulle jag behålla dem alla...
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE