Svarta hål och snöslungor

Jag gjorde det stora misstaget att börja känna det som om ÄNTLIGEN, februari, det värsta av vintern har passerat. Men...konstaterade snabbt att jag bor ju i Norrland och då ska man straffas så fort man börjar tänka på våren. Först smällde det till och blev riktigt kallt igen några dagar och sen...Det började igår, det snöade och snöade och snöade. Jag skottade och skottade och skottade. I morse syndes det inte att det var skottat på uppfarten. Då föll jag. Långt ner i ettt djupt svart hål. Jag har aldrig känt det så här förut. Visst jag ogillar vintern och kan bli sur och irriterad på vädret, men nu vill jag bara gråta. Ingenting lockar. Inte att åka till stallet, inte att jobba, inte ens att kliva upp och fika. Jag vill bara lägga mig under täcket och grina. Eftersom jag som de flesta är itutad att man inte ska vara lat så klev jag upp, skottade, åkte till stallet, skottade ännu mer när jag kom hem. Men det går inte över. Jag har hela tiden gråten i halsen. Jag vill inte ha vinter! Jag vill inte bo i Norrland!!
 
Om snöslungor har jag i alla fall lärt mig denna vinter:
1. De är tunga -värre än att första gången lyfta in en ovillig fölunge i transporten
2. De vill inte gå när man ber om det -tjurigare än den värsta shetlandsponny.
3. Om den mot förmodan startar så stannar den i första bästa snöhög. Antingen får den för mycket bränsle och blir sur, eller för lite.
4. Hjulen på en snöslunga är små och inte gjorda föratt rulla i snö. De kärvar och fastnar på allt annat underlag än asfalt
5. En snöslunga går inte bra i djupsnö
6. En snöslunga går inte om det är grus under snön
7. En snöslunga går inte bra på is
8. En snöslunga fungerar inte i blötsnö -det blir för tungt
9. En snöslunga fungerar inte i djup snö -det blir för tjockt
10. En snöslunga fungerar utmärkt på fast snöunderlag med ett tunt täcke av fin pudersnö. Men det gör en snöskyffel också!!!
11. Snön sprutar inte högt och långt, den fiser iväg och landar på backen två dm längre bort, så man får köra bort samma snö i tusen vändor innan den till slut är utanför den yta man vill skotta.
 
Till nästa år ska jag tamejfan ha en traktor!
 
 

Kommentarer
Postat av: Fia

Det kommer en vår i år med. Jag lovar! Och snart är de väl dags att åka ner till skåne :) Kraaam!

Svar: Tack :)
ingridnystrom.blogg.se

2013-02-06 @ 23:06:28
URL: http://sofiawestin.blogg.se
Postat av: Anna

Kom ner här och hämta lite energi...fast om någon vecka för vi har vinter än.....

Svar: Mmmm, frestande.
ingridnystrom.blogg.se

2013-02-07 @ 19:20:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE