Stormen Gudrun

För någon vecka sedan var jag på Winnet-dagen på Härnösands Teater.
Det blev en mycket intressant dag med föreläsningar på temat jämställdhet och företagande på lika villkor. På förmiddagen hölls flera anföranden.
 
Gudrun Schyman höll en föreläsning med namnet "Jämställdhet en självklarhet men inte verklighet". Jag har inte hört Gudrun tidigare men hon imponerade. Hon kom in som en frisk fläkt och svepte oss med. Kunnig, påläst, härligt rättfram och rakt på sak fick hon många av oss att både skratta och tänka till. Hon ställde bla frågan "Varför händer det så lite när vi vet så mycket? " Och det kan man ju undra. Det finns massor av forskning, fakta och kunskap. Dessutom är jämställdhet ett politiskt nationellt formulerat mål!
 
Men stopp och hallå! Varför har då politiska partier "kvinnoförbund" ?? Det måste ju innebära att det även finns ett "mansförbund"? Nähä, inte det. Så då är mannen normen, det normala, det vanliga, majoriteten? ?
 

Jag kan bara konstatera efter dagen, att den starka patriarkala ådran i vårt samhälle har gjort att jag inte ens reagerar på alla situationer där det inte är jämställt. Jag är bara så van att det är som det är.
 
Jesper Fundberg höll en föreläsning om ledarskap och genus. Varför präglas ledningsgrupper ofta av en grabbig kultur? Kan man förändra det? (Jesper var den som skickades fram för att försöka förklara varför man på fotbollsgalan gav en bil till en manlig spelare men inte ens nämnde den kvinnliga motsvarigheten. SKÄMS på er Fotbollsförbundet!!)
 
 
På eftermiddagen fick vi lyssna till Anna Wahl och könsstrukturer i organisationer. Bla pratade hon om något som jag många gånger funderat över: Heterosocialitet -att inte bara män bekräftar män, utan kvinnor också bekräftar män. Att kvinnor säkrar sin egen överlevnad genom att orientera sig mot makten. Att markera lojalitet mot normen genom att inte bekräfta andra kvinnor. Att inte erkänna diskriminering. Att inte arbeta för jämställdhet.
 
Anna Wahl sa också om "duktiga flickor" att ; Om man jobbar och jobbar och jobbar och inte får bekräftelse så hjälper det inte att jobba ännu hårdare. Bekräftelsen kommer inte.
 
Aj! vad jag kan skriva under på det!
 
Bild från den avslutande paneldiskussionen:
 

Kommentarer
Postat av: Lollo

Sjuuukt intressant det där låter alltså!

Svar: Ja det var det :)
ingridnystrom.blogg.se

2013-11-17 @ 14:13:50
URL: http://dearl.blogg.se
Postat av: emily

Åh vad intressant! Men ibland kan jag förbanna allt jag läst om genus för man blir ju tokig när man inser hur allt ligger till, ignorance is bliss liksom... :-)

2013-11-18 @ 09:22:16
URL: http://livetmedella.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Jag är en häst- och kattälskande ekonom som har studerat vid Högskolan i Gävle och Uppsala Universitet. Efter många år som ridskolechef i småland och Härnösand arbetar jag nu med bokföring samt dressyrträning och utbildning av ryttare. Jag har ridit upp till svår dressyr och är dressyrdomare på MsvB-nivå. På fritiden har jag också en mindre hobbyuppfödning av dressyrhästar.
Bloggdesign: SODRESSAGE.SE